15:30 Uhr
Gray and white matter alterations in patients with bipolar disorder subtypes I and II – associations with clinical features
K. Thiel (Münster, DE)
Details anzeigen
Autor:innen:
K. Thiel (Münster, DE)
H. Lemke (Münster, DE)
A. Winter (Münster, DE)
K. Flinkenflügel (Münster, DE)
F. Thomas-Odenthal (Marburg, DE)
I. Nenadic (Marburg, DE)
A. Krug (Bonn, DE)
A. Jansen (Marburg , DE)
T. Kircher (Marburg, DE)
U. Dannlowski (Münster, DE)
Background. Patients with bipolar disorder (BD) show alterations in both gray matter volume (GMV) and white matter integrity compared to healthy controls (HC). However, there are few studies examining the two BD subtypes separately or comparing them directly. Therefore, it remains unclear whether these phenotypically distinct subtypes also exhibit differences in neurobiology. The aim of this study was to investigate brain structural differences between HC, BD subtype I (BD-I), and BD subtype II (BD-II) and potential associations with clinical features of BD, such as number of episodes or hospitalizations.
Methods. N = 136 patients with BD (N = 73 BD-I and N = 63 BD-II) and N = 136 matched HC were investigated. Using voxel-based morphometry and tract-based spatial statistics, differences in GMV and fractional anisotropy (FA) between groups were analyzed by pairwise comparisons.
Results. For FA but not GMV, we found significant differences between groups. BD-I patients had reduced FA in widely distributed clusters compared with HC (ptfce-FWE < .001) and BD-II (ptfce-FWE = .006), with the most prominent effect localized in the anterior corpus callosum. BD-II patients showed less pronounced FA reductions compared with HC (ptfce-FWE = .049). The pattern of results remained unchanged even after controlling for clinical features, which, moreover, could not be associated with FA.
Conclusions. The present findings suggest that BD subtypes may represent neurobiologically distinct psychiatric disorders, based on different degree of impairments in white matter microstructure but not GMV. As the microstructural alterations seem unrelated to clinical features, these could serve as a potential biomarker particularly for the diagnosis of BD-I. Further studies are needed to investigate the potential role of other biological factors, e.g. genetics, in distinguishing BD subtypes.
15:42 Uhr
Gray matter correlates of childhood maltreatment: investigation of robustness and replicability in a multi-cohort voxel-based analysis of 2952 adults
J. Goltermann (Münster, DE)
Details anzeigen
Autor:innen:
J. Goltermann (Münster, DE)
N. Winter (Münster, DE)
K. Berger (Münster, DE)
T. Kircher (Marburg, DE)
N. Opel (Münster, DE)
U. Dannlowski (Münster, DE)
Introduction: Childhood maltreatment has been associated with cerebral gray matter alterations, particularly within limbic and prefrontal regions. However, findings are vastly heterogeneous, allegedly due to differing methodologies and sample characteristics. Here, we investigate the cross-cohort replicability of gray matter correlates of maltreatment across large clinical and non-clinical samples using harmonized state-of-the-art methodologies.
Method: Three independently conducted adult cohorts comprising a total of N=2952 healthy control (HC; n=1740) and major depressive disorder (MDD; n=1212) participants underwent structural MRI and maltreatment assessment via the Childhood Trauma Questionnaire. Effects on voxel-based morphometry (VBM) were tested on whole-brain level, applying FWE-corrected p < .05 and liberal uncorrected p < .001 thresholds. Clusters obtained from uncorrected thresholding were investigated for regional overlap in MNI space between cohorts to assess replicability.
Results: Liberal uncorrected thresholding yielded maltreatment-VBM associations within single cohorts (mainly in superior parietal, posterior cingulate, medial orbitofrontal and superior frontal regions, and thalamus). However, none of these clusters replicated across cohorts. Further, VBM was not associated with maltreatment on a FWE-corrected whole-brain level in any of the three cohorts (all p>.288). This null-finding was replicated controlling for diagnosis, after stratification within HC and MDD subsamples, when testing categorical effects of maltreatment, and when testing a diagnosis-interaction.
Conclusion: Gray matter correlates of childhood maltreatment are not replicable across large cohorts, even when applying lenient statistical thresholds and when probing different maltreatment operationalizations. Thus, current methodologies are not sensitive to detect these effects, possibly due to insufficient assessment depth of the predictor or target.
15:54 Uhr
Association between white matter integrity, stressful life events, and social support in major depressive disorder and healthy controls: a diffusion-tensor imaging study
K. Flinkenflügel (Münster, DE)
Details anzeigen
Autor:innen:
K. Flinkenflügel (Münster, DE)
S. Meinert (DE)
K. Thiel (DE)
A. Winter (DE)
J. Pfarr (DE)
A. Jansen (DE)
I. Nenadic (DE)
A. Krug (DE)
T. Kircher (DE)
U. Dannlowski (DE)
Background: Major depressive disorder (MDD) is one of the most debilitating illnesses worldwide and has been associated with reduced white matter integrity. Although stressful life events (SLEs) and social support (SSU) are known to play a critical role in the psychopathology of MDD, the underlying mechanisms remain poorly understood. The aim of the current study was to investigate the microstructural correlates of SLEs and SSU in a large sample of patients with MDD and healthy controls (HC) using diffusion tensor imaging.
Methods: N = 793 patients with MDD and N = 793 matched HC were chosen from the FOR2107-cohort and completed the Life Events Questionnaire and Social Support Questionnaire. Tract-based spatial statistics were performed to assess associations between fractional anisotropy (FA), diagnosis (MDD vs. HC), SLEs and SSU. Furthermore, a possible moderating role of SSU on the association between FA and SLEs was tested.
Results: Patients with MDD showed reduced FA compared to HC (ptfce-FWE = .028). Irrespective of diagnosis, FA correlated negatively with SLEs in multiple, widely distributed fiber tracts (ptfce-FWE = .023) and positively with SSU in the corpus callosum (ptfce-FWE = .043). No moderating effect of SSU on the association between SLEs and FA could be observed.
Discussion: The present study provides evidence that SLEs and SSU are associated with white matter integrity in both HC and MDD, suggesting a general rather than depression-specific effect. The lack of a moderating effect of SSU on the association between FA and SLEs indicates that SSU and SLEs might independently contribute to altered fiber integrity.
16:06 Uhr
Transdiagnostische Mechanismen sozialer Anhedonie bei Schizophrenie und Depression: modellbasierte Entscheidungsfindung und Gehirnaktivität im ventralen Striatum
F. Brandl (München, DE)
Details anzeigen
Autor:innen:
F. Brandl (München, DE)
F. Knolle (DE)
A. Frost (DE)
M. Avram (DE)
C. Leucht (DE)
J. Priller (DE)
S. Leucht (DE)
K. Wunderlich (DE)
C. Sorg (DE)
Einführung:
Das Symptom der sozialen Anhedonie beschreibt eine Freudlosigkeit bei sozialen Interaktionen und führt oft zu einem sozialen Rückzug. Sie tritt bei ca. 50% der Patienten mit Schizophrenie oder Depression auf und wird üblicherweise bei beiden Erkrankungen ähnlich behandelt (u.a. pharmakologisch und psychotherapeutisch). Die zugrundeliegenden Mechanismen sind jedoch noch kaum bekannt – falls sie sich zwischen Schizophrenie und Depression unterscheiden, würde dies eher unterschiedliche Therapieansätze nahelegen. Unsere Studie untersuchte einen möglichen neurokognitiven Mechanismus sozialer Anhedonie bei Schizophrenie und Depression, nämlich Modell-basierte Entscheidungsfindung (mbEF), auf zwei Ebenen: Verhaltensebene und neuronale Ebene.
Methoden:
25 Patienten mit Schizophrenie, 23 Patienten mit Major Depression und 25 gesunde Kontrollprobanden wurden eingeschlossen. Soziale Anhedonie wurde mit der „Revised Social Anhedonia Scale“ (RSAS) gemessen, die Verhaltensebene von mbEF durch eine Verhaltensaufgabe („two-stage decision task“) mit anschließender Verhaltensmodellierung (Outcome: Einfluss erwarteter Belohnungen auf Entscheidungen) und die neuronale Ebene von mbEF durch funktionelle MRT während dieser Verhaltensaufgabe (Outcome: mbEF-assoziierte Gehirnaktivität im ventralen Striatum).
Ergebnisse:
Sowohl schizophrene als auch depressive Patienten zeigten signifikant erhöhte RSAS-Werte als Zeichen sozialer Anhedonie. Auf der Verhaltensebene war mbEF sowohl bei schizophrenen als auch depressiven Patienten mit sozialer Anhedonie assoziiert, auf neuronaler Ebene nur bei depressiven Patienten.
Schlussfolgerung:
Die Ergebnisse legen mbEF als neurokognitiven Mechanismus für soziale Anhedonie bei Schizophrenie und Depression nahe. Auf Verhaltensebene war dieser Mechanismus bei beiden Erkrankungen ähnlich, was ähnliche psychotherapeutische Ansätze stützt, auf neuronaler Ebene jedoch unterschiedlich, was die Entwicklung distinkter pharmakologischer Ansätze nahelegt.
16:18 Uhr
Amygdala-Perfusion und Volumen bei subklinischen depressiven Symptomen in Abhängigkeit von Strategien der Emotionsregulation
L. Schmidt (Marburg, DE)
Details anzeigen
Autor:innen:
L. Schmidt (Marburg, DE)
L. Schmidt (DE)
T. Meller (DE)
U. Evermann (DE)
J. Pfarr (DE)
A. Federspiel (CH)
S. Walther (CH)
I. Nenadic (DE)
Funktion und strukturelle Aspekte der Amygdala sind zentral für depressive Symptome bei affektiven Störungen, möglicherweise aber auch bei subklinischer Ausprägung. Wir untersuchten den Zusammenhang zwischen Blutfluss und Volumen der Amygdala und depressiven Symptomen in Abhängigkeit differentieller Emotionsregulationsstrategien bei klinisch Gesunden.
In einer Pilot-Kohorte von n=133 jungen Erwachsenen (18-40 Jahre) untersuchten wir mittels 3T-MRI den Blutfluss der Amygdala mittels arterial spin labelling (ASL), sowie das Volumen der Amygdala (CAT12: ROI-Morphometrie) und korrelierten diese Parameter mit individuellen Werten des Beck Depression Inventory (BDI). Mittels Moderationsanalyse testen wir zusätzlich die Hypothese, dass obiger Zusammenhang vermittelt wird durch die individuelle Strategie zur Emotionsregulation (erfasst mittels Emotion regulation questionnaire ERQ mit den Subskalen „Unterdrückung“ und „Neubewertung“, welche zwei zentrale Strategien darstellen).
Der Blutfluss (rCBF) der linken Amygdala korrelierte signifikant mit BDI-Werten (p=0.047; r=-0.173), auch bei Berücksichtigung der Variablen Alter und Geschlecht (Partialkorrelation p=0.044; r=-0.176). Die Assoziation von BDI und Volumen der rechten Amygdala (nicht aber rCBF) wurde signifikant vom Ausmaß der ERQ-Subskala „Unterdrückung“ moduliert (p=0.0039).
Unsere Befunde legen nahe, dass der Zusammenhang von aktuellen subklinischen, gering ausgeprägten depressiven Symptomen funktionelle Korrelate im rCBF findet, was konsistent mit einem Spektrum-Modell affektiver Dimensionen bzw. Störungen interpretiert werden kann. Der Nachweis des Einflusses zusätzlicher Traits (hier: Emotionsregulation) auf diese Hirn-Verhaltensassoziationen legt die Notwendigkeit einer tieferen Phänotypisierung zur Varianzaufklärung nahe.