13:30 Uhr
Einflussfaktoren auf die Vergabe von psychiatrischen Diagnosen im allgemeinmedizinischen und psychiatrischen Kontext – eine qualitative Studie
H. Tebartz van Elst (Lübeck, DE)
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Autor:innen:
H. Tebartz van Elst (Lübeck, DE)
C. Niehoff (Lübeck, DE)
J. Steinhäuser (Lübeck, DE)
Einführung
Psychiatrische und allgemeinmedizinische Routinedaten sind von entscheidender Bedeutung, um Rückschlüsse über die Prävalenz von Krankheiten ziehen zu können. Mit diesen können z.B. Versorgungsstrukturen und Weiterbildungsangebote bedarfsgerecht entwickelt werden. Ziel der Studie war zu explorieren, welche Einflüsse für oder gegen die Vergabe psychiatrischer Diagnosen im jeweiligen Fachgebiet existieren.
Methode
Es wurden 26 halbstrukturierte Interviews mit Ärzt*innen aus den Bereichen Allgemeinmedizin und Psychiatrie in Deutschland durchgeführt. Diese wurden transkribiert und einer systematischen Inhaltsanalyse nach Mayring unterzogen.
Ergebnisse
Die Analyse ergab, dass 1. „Objektive Faktoren“ wie „Kategorisierung für Forschung"; 2. funktionale Faktoren wie „Ermöglichung von Krankschreibung und Therapie " und 3. strukturelle Faktoren wie „Kommunikation mit Krankenkassen/ Versicherungsgesellschaften“ die Hauptkategorien im Diagnoseprozess darstellen.
Faktoren, die gegen das Stellen von psychiatrischen Diagnosen sprachen, waren zum Beispiel die Sorge vor Stigmatisierung.
Unterschiede zwischen den Disziplinen waren z.B., dass Allgemeinmediziner häufiger als Psychiater eine Diagnose wählten, um eine Arbeitsunfähigkeitsbescheinigung zu rechtfertigen, während mehr Psychiater eine Erkrankung diagnostizierten, um eine medikamentöse Behandlung zu ermöglichen.
Diskussion
Der Diagnoseprozess in einem potenziell stigmatisierenden Bereich ist ein komplexes Phänomen, welches weit über die Feststellung medizinischer Fakten oder Krankheitskategorien hinausgeht. Die Vergabe von Diagnosen scheint auch davon abzuhängen, in welchem medizinischen Versorgungskontext sie dokumentiert werden. Diese Ergebnisse sollten auch bei der Interpretation von Sekundärdaten berücksichtigt werden.
Schlussfolgerung
Nur ein Teil der Faktoren bei der Vergabe psychiatrischer Diagnosen bezieht sich auf objektive Sachverhalte.
13:42 Uhr
The best of both worlds? General themes of psychopathology in personalized networks of clinically relevant topics
S. Gkaitatzis (Wald-Michelbach, DE)
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Autor:innen:
S. Gkaitatzis (Wald-Michelbach, DE)
R. van den Bergh (NL)
M. Olthof (NL)
F. Goldbeck (DE)
K. Hegewald (DE)
F. Pommerien-Becht (DE)
N. Daniels-Wredenhagen (DE)
R. J. Weggemans (DE)
S. Daalmans (DE)
R. Otten (NL)
B. G. Aas (DE)
Case formulation is at the heart of personalized care in psychotherapy. Scientific research into case formulations can provide new insights in the heterogeneity of psychopathology which are relevant for advances in personalized psychopathology research and practice. This mixedmethods study examined the content of 483 fully personalized, network-based case formulations in psychotherapy in terms of uniqueness (i.e., frequencies of concepts) and commonality (i.e., the presence of common themes over the different case formulations). In a real-world clinical care setting, patients co-created network-based case formulations with their therapist as part of their routine diagnostic process. These case formulations feature concepts that are highly relevant to individual patients and their current situation. We assessed how often concepts were used by different patients to quantify uniqueness. We applied a bottom-up thematic analysis to identify patient-relevant themes from the concepts. 483 patients diagnosed with mood and/or anxiety disorders created network models yielding a total of 4908 interpretable concepts of which 4272 (87%) were completely unique. Through thematic analysis, we identified seven overarching themes in the concepts: autonomy, connectedness, emotions, self-care, identity, self-efficacy, and bodily sensations. Case formulations were highly unique, thereby illustrating the importance of personalized diagnostics. Current advancements in personalized diagnostics, precision psychiatry and continuous assessment might benefit from a broader scope than symptoms alone, and could use the themes identified here as part of a topic list in the generation of (network-based) case formulations.
Keywords: Psychopathology; Case formulation; Network models; Personalisation; precision psychiatry; Thematic analysis
13:54 Uhr
German version of the scale for Space and Time Experience in Psychosis (STEP): preliminary clinical data and validation
J. Daub (Mannheim, DE)
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Autor:innen:
J. Daub (Mannheim, DE)
G. Brandt (DE)
M. Krayem (DE)
K. Kubera (DE)
G. Northoff (CA)
D. Hirjak (DE)
From a clinical perspective, schizophrenia spectrum disorders (SSD) as well as affective disorders (AD) patients show aberrant spatial and temporal experience. These patients experience disturbed closeness and distance as well as changes in the speed of time and movement. Furthermore, these patients also exhibit profound phenomena of bodily fragmentation and alienation. Interestingly, these phenomena were first described at the beginning of 20th century by Ludwig Binswanger and Eugène Minkowski, respectively. However, they have not yet been systematically studied and objectively quantified. Based on the innovative concept called "Spatiotemporal Psychopatholgy" (STPP), a clinical rating scale for the systematic-quantitative assessment of spatial and temporal experience in patients with psychotic disorders was developed: the "Scale for Space and Time Experience in Psychosis" (STEP). In this study, we first introduce a German translation of the STEP scale, which was assessed by means of a semi-structured interview. The STEP consists of 25 items and is divided into a space subscale (14 items) and a time subscale (11 items). Second, we present preliminary data on the spatial-temporal experience of 16 SSD and 16 AD patients. Preliminary statistical analyses showed that SSD and AD patients can be differentiated based on specific spatial and temporal phenomena. Furthermore, we found significant correlation with well-established psychopathological scales. Overall, the identification of spatial and temporal phenomena specific for either SSD or AD represents an innovative approach for improving differential diagnosis. This approach can contribute to previous psychopathological findings by highlighting the scientific and clinical role of these underappreciated dimensions.
14:06 Uhr
Gut-brain axis volatile organic compounds derived in breath separate schizophrenia and major depressive disorder
D. Henning (Aachen, DE)
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Autor:innen:
D. Henning (Aachen, DE)
M. Lüno (DE)
C. Jiang (DE)
G. Meyer-Lotz (DE)
H. Dobrowolny (DE)
C. Hoeschen (DE)
T. Frodl (DE)
Hintergrund: Psychiatrische Erkrankungen haben im Verlauf der letzten Jahrzehnte eine zunehmende klinische und kulturelle Bedeutung erhalten. Entsprechend hoch sind daher die Anforderungen an die moderne Medizin, neue therapeutische und diagnostische Abläufe zu kreieren, welche die Früherkennung, diagnostische Einordnung und das therapeutische Konzept unterstützen. Hierzu hat sich in den vergangenen Jahren das Mikrobiom und dessen metabolisches Universum als neues Ziel der Forschung etabliert. Ziel dieser Studie war die Untersuchung flüchtiger organischer Substanzen (volatile organic compounds oder kurz VOC) im Atemgas von schizophrenen und depressiven Patienten.
Methodik: Es wurden insgesamt 105 Probanden, bestehend aus 36 depressiven, 35 schizophrenen sowie 34 gesunden Kontrollen, eingeschlossen. Zur weiteren Untersuchung wurden Atemgasproben aller Probanden erhoben, welche im Anschluss mittels Proton-Transfer-Reaktion Massenspektrometrie analysiert wurden.
Ergebnisse: Mittels mixed-model und deep-learning Techniken ließen sich insgesamt 5 VOCs identifizieren, welche sich zwischen den diagnostischen Gruppen und gesunden Kontrollen signifikant unterschieden. Hierzu zählten die VOCs mit den mass to charge rations (m/z) 60, 69, 74, 88 and 90, welche jeweils mit einem Genauigkeitsgrad von 78.6% zwischen depressiven Patienten und gesunden Kontrollen, 83.6% zwischen Schizophrenen und gesunden Kontrollen sowie 80.9% zwischen depressiven und schizophrenen Patienten unterscheiden konnten.
Schlussfolgerung: Die Studie erzielte erste vielversprechende Ergebnisse für die Nutzung von Atemgas zur Erkennung und Unterscheidung von Schizophrene und MDD. Hierbei konnten zwei VOCs, m/z 60 (identifiziert als Trimethylamin) sowie m/z 90 (identifiziert als Buttersäure), zudem mit dem Mikrobiom und dessen cerebraler Wechselwirkung in Verbindung gebracht werden. Als Limitationen der Studie sind die kleine Fallzahl sowie Medikation und Ernährung als Einflussfaktoren zu nennen.
14:18 Uhr
Characterizing different symptom clusters of psychomotor activity in catatonia
G. Brandt (Mannheim, DE)
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Autor:innen:
G. Brandt (Mannheim, DE)
S. Fritze (DE)
S. Volkmer (DE)
M. Krayem (DE)
J. Daub (DE)
G. Northoff (CA)
A. Meyer-Lindenberg (DE)
R. Wolf (DE)
K. Kubera (DE)
D. Hirjak (DE)
Background: According to ICD-11, catatonia is a psychomotor disorder characterized by several symptoms of decreased, increased, or abnormal psychomotor activity. However, the relationship between symptoms clusters of decreased (e.g. stupor and mutism), increased (e.g. extreme emotional reactions and impulsivity), or abnormal (e.g. rigidity and catalepsy) psychomotor activity has not been addressed yet.
Methods: In this cross-sectional study, we examined 28 catatonia patients and 46 patients with schizophrenia or other primary psychotic disorders or mood disorders without catatonia according to ICD-11. Symptoms of decreased, increased, or abnormal psychomotor activity were examined with Northoff Catatonia Rating Scale (NCRS), Northoff Scale for Subjective Experience in Catatonia (NSSC), Salpêtrière Retardation Rating Scale (SRRS), Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11) and Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), respectively.
Results: We found a statistically significant difference between the catatonia and non-catatonia group on the combined dependent variables after controlling for PANSS total score (p < 0.005). Catatonia patients showed decreased psychomotor activity according to SRRS (p < 0.001). In catatonia patients, Pearson correlation revealed a significant relationship between BIS-11 subscale attention and ERQ subscale reappraisal (r = -.36, p < 0.05) and a significant correlation between NSSC total score and BIS-11 total score (r = .46, p < 0.01).
Conclusion: There is a relationship between higher impulsivity and poorer reappraisal capacities in catatonia, perhaps modulated by aberrant subjective experience. Studying symptom clusters of decreased, increased, or abnormal psychomotor activity is necessary to provide deeper insight into the subjective experience of catatonia symptoms.
14:30 Uhr
Deciphering the functional relationship between cortical and subcortical psychomotor-related regions in catatonia
S. Volkmer (Mannheim, DE)
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Autor:innen:
S. Volkmer (Mannheim, DE)
G. Brandt (DE)
S. Fritze (DE)
M. Krayem (DE)
J. Daub (DE)
A. Meyer-Lindenberg (DE)
C. Wolf (DE)
J. Andoh (DE)
E. Schwarz (DE)
D. Hirjak (DE)
Background: Catatonia is a serious psychiatric disorder that can be characterized by different motor, affective and cognitive-behavioral symptoms. Although previous neuroimaging studies have contributed to a better understanding of catatonia, the contribution of functional (FC) and effective connectivity (EC) between cortical and subcortical psychomotor-related regions is still unclear.
Methods: Here, resting-state functional magnetic resonance imaging (rs-fMRI) data was collected from 22 right-handed catatonia patients and 36 right-handed patients with schizophrenia, other primary psychotic disorder or mood disorder according to ICD-11. Rs-fMRI was used to calculate the FC using the correlation matrix between the following 11 psychomotor-related regions: dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC), inferior frontal gyrus (IF), somatosensory and motor cortex (SSM), premotor cortex, superior and inferior parietal lobule (SPL, IPL), paracentral lobular and mid cingulate gyrus (PCLMC), amygdala, putamen, caudate nucleus (CN), and posterior opercular (PO).
Results: Using ANCOVA controlling for Positive and Negative Syndrome Scale total score, catatonia patients showed a significantly increased FC between CN and PCLMC (F(2, 51) = 6.31, p = 0.011), SPL and PCLMC (F(2, 51) = 3.34, p = 0.013) and PCLMC and IPL (F(2, 51) = 2.46, p = 0.031).
Conclusion: These initial findings provide evidence for the need to conduct additional research on FC in catatonia patients. Subsequently, we aim to employ diverse strategies to calculate FC and compute models of EC, such as dynamic causal modeling. Furthermore, we plan to examine regions that exhibited a significant difference in FC between patients with and without catatonia by analyzing the correlation between catatonia symptom severity and these regions.